1. OSOBNOST
!pozor! toto téma není obsaženo ve vaší učebnici!
- co/ kdo je osobnost
(výrazný jedinec – osoba s důležitou společenskou funkcí – z psychologického hlediska každý jedinec)
student musí umět rozlišit mezi jednotlivými typy osobnosti (např. Václav Havel, pan Vomáčka, můj oblíbený trenér)
- jedinec jako soubor psychických, sociálních a biologických změn
(zlomení nohy je biologická změna, pocit zamilovanosti je psychická a odstěhování se od rodičů sociální změna)
- vývoj jako výsledek interakce vnějšího prostředí, vrozenosti a dědičnosti
interakce = vzájemné působení
vnější prostředí: příroda, životní prostředí, kultura (vše, co vytvořil člověk), rodina, kamarádi, škola, práce aj.
dědičnost = získané vlastnosti jedince od předků (např. barva očí po mámě, talent na hru na klavír po dědovi)
vrozenost = speciální vlastnosti, které nejsou dědičná (např. homosexualita, koktavost, levá kratší noha)
- vlčí děti
vyrůstají bez lidí a bez kulturního prostředí (např. R. Kipling a jeho Kniha Džunglí)
zdroj obrázků: https://spolek-vlkofilu.blog.cz/1004/amala-a-kamala-vlci-deti
marieke.pise.cz/110600-vlci-deti-amala-a-kamala.html nebo
www.novinky.cz/krimi/271432-otec-vlcich-deti-dostal-osm-let-natvrdo-matka-podminku.html
Otázky k tématu
Kdo je podle vás větší osobnost Jaroslav Jágr, presizent Kraus nebo váš táta?
Jaká změna je podle vás to, když vyhrajeme 1 000 000 korun v soutěži?
Co byste dělali, kdyby vás v lese našel desetiletý chlapec, který by neumět mluvit, pouze vydával skřeky a lezl po čtyřech?