1. OSOBNOST

!pozor! toto téma není obsaženo ve vaší učebnici!

- co/ kdo je osobnost

(výrazný jedinec – osoba s důležitou společenskou funkcí – z psychologického hlediska každý jedinec)

student musí umět rozlišit mezi jednotlivými typy osobnosti (např. Václav Havel, pan Vomáčka, můj oblíbený trenér)

- jedinec jako soubor psychických, sociálních a biologických změn

(zlomení nohy je biologická změna, pocit zamilovanosti je psychická a odstěhování se od rodičů sociální změna)

- vývoj jako výsledek interakce vnějšího prostředí, vrozenosti a dědičnosti

interakce = vzájemné působení

vnější prostředí: příroda, životní prostředí, kultura (vše, co vytvořil člověk), rodina, kamarádi, škola, práce aj.

dědičnost = získané vlastnosti jedince od předků (např. barva očí po mámě, talent na hru na klavír po dědovi)

vrozenost = speciální vlastnosti, které nejsou dědičná (např. homosexualita, koktavost, levá kratší noha)

- vlčí děti

vyrůstají bez lidí a bez kulturního prostředí (např. R. Kipling a jeho Kniha Džunglí)

zdroj obrázků: https://spolek-vlkofilu.blog.cz/1004/amala-a-kamala-vlci-deti

marieke.pise.cz/110600-vlci-deti-amala-a-kamala.html nebo

www.novinky.cz/krimi/271432-otec-vlcich-deti-dostal-osm-let-natvrdo-matka-podminku.html

 

Otázky k tématu

Kdo je podle vás větší osobnost Jaroslav Jágr, presizent Kraus nebo váš táta?

Jaká změna je podle vás to, když vyhrajeme 1 000 000 korun v soutěži?

Co byste dělali, kdyby vás v lese našel desetiletý chlapec, který by  neumět mluvit, pouze vydával skřeky a lezl po čtyřech?